اخبار بین المللی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 27159
1396/09/25 - 08:00
اسفروئیدهای کشت شده سه بعدی برای درمان سرطان تخمدان

تیمی از محققین فرایندی را طراحی کرده اند که به موجب آن می توان صدها توده سلولی را به صورت اسفروئیدهایی کشت داد که از تعداد اندکی از سلول های توموری مشتق شده از بیماران بوجود آمده اند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این اسفروئیدها در ساختارهایی به نام آرایه  384 تایی قطره های معلق(hanging drop) رشد می کنند که حاوی یک محیط کشت ویژه هستند. این روش سه بعدی، سلول هایی را تولید می کند که شبیه شرایط شان در درون بدن رشد می کنند و تکثیر می شوند. به نظر می رسد که این اسفروئیدها در مقایسه با کشت های دو بعدی موجود می توانند گزینه مناسب تری برای تست داروهایی جدید باشند.

در مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است دکتر متا و همکارانش اثر داروهای سرطانی را روی اسفروئیدهای سرطانی کشت شده بررسی کرده و پاسخ آن ها را با سلول های سرطان تخمدان برداشته شده از همان بیمار و آن هایی که به موش ایمپلنت شده اند، مقایسه کردند. آن ها نشان دادند که پاسخ اسفروئیدهای کشت شده به داروها شبیه سلول های طبیعی است که در موش ایمپلنت شده بودند. به عقیده این محققین استفاده از این آرایه قطره های معلق، منجر به تولید اسفروئیدهای بی شماری می شود که می توان به کمک آن ها داده های بی شماری را در مورد اثر داروها یا کوکتیل های دارویی نه تنها در سرطان تخمدان بلکه سایر سرطان ها بدست آورد.

سرطان تخمدان، سرطانی شایع بین خانم هاست که معمولا بعد از شیمی درمانی یا پرتودرمانی، 70 درصد احتمال عود مجدد آن وجود دارد و معمولا به روده، دیوار شکمی و کبد متاستاز می دهد.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved